Olga-red-790-100

Здраве

Колко е важен Витамин D за човешкия организъм?

От  | 

Какво е Витамин D?

Витамин D е изключително важен за цялостното ви здравословно състояние. Участва в изграждането на силна и здрава костна система, включително и зъбите. Играе изключително важна роля и подпомага мускулите, сърцето, дробовете и мозъка ви да работят добре и да помагат на тялото ви да се справя с инфекциите.

Има само два начина да си набавите необходимата дневна доза Витамин D. Тялото ви може само да си го произвежда от слънчевата светлина. Също така, можете да си го набавите от хранителни добавки и в малки количества от няколко от храните, които консумирате.

Витамин D, което си набавяте от слънчева светлина, както и Витамин D, което си набавяте от хранителни добавки, преминава през няколко промени-трансформации в тялото ви преди да бъде усвоено. В момента, в който е преработен от тялото и готов за усвояване, тялото ви го използва, за да менажира количеството на калция в кръвта, костите и червата, както и на всички клетки в тялото ви; помага им да работят правилно.

Как действа Витамин D?

Витамините са жизнено необходими химични съединения, които помагат на тялото ви да бъде здраво. Те са от жизнена необходимост на всеки човек на земята и не само, защото осигуряват тялото ви с възможността да се бори с болести и да се самолекува.

Връзката между Витамин D и здравите и силни кости е открита преди много години, когато докторите осъзнали, че слънчевата светлина, която ви позволява да произвеждате витамин D и/или пиенето на cod liver oil, което съдържа витамин D, помогнало за предотвратяването на костни проблеми при децата, причинявани от така наречената болест – рахит.

В наши дни, Витамин D е жизнено важна част от доброто здраве и е важен микронутриент не само за костите ти. Последните изследвания сочат, че витамин D, може да е важен за предотвратяването и лекуването на редица дългосрочни заболявания.

Витамин D не е като останалите витамини. Тялото ви може само да си произвежда Витамин D, като го излагате на слънчева светлина. Важно е да знаете, че тялото ви не може да произвежда други витамини. Тях, трябва да си ги набавятe с храната, която консумирате или с хранителни добавки. Например, Витамин C можете да си набавяте от плодове и зеленчуци.

Друго нещо, което придава уникалност на Витамин D е, че когато тялото ви получи необходимите дози витамин д, то ги превръща в хормон. Този хормон се нарича Активиран Витамин D или научно познат като: Калцитриол (calcitriol).

Приемането на достатъчно количество витамин D не зависи от храните, които ядете. За да си набавите достатъчно количество Витамин D имате нужда да излагате кожата си на слънчева светлина – редовно, както и може да се нуждаете да си добавяте още под формата на хранителна добавка. Това, може да ви изглежда малко по-сложно в сравнение с приемането на другите витамини и минерали.

Витамин1 D е изключително важен за изграждането на здрави кости. Калцият и фосфорът есенциални при изграждането на структурата и силата на костите ви, а за да усвоите тези минерали се нуждаете от витамин D. Дори и да ядете храни богати на Калции и Фосфор, няма да ги усвоите, в случай че имате недостиг на витамин D в тялото си. Витамин D е важен за цялостното здравословно състояние и учените ежедневно откриват други ползи от него за тялото, извън костната система. Някои от функциите в организма, при които участва Витамин D са:

  • Имунната система, която ти позволява да се бориш с инфекции
  • Мускулната функция
  • Сърдечно-съдовата функция, която помага на сърцето и кръвоносните ти съдове
  • Дихателната система – за здрави дробове и дихателни пътища
  • Развива мозъка
  • Противо-раков ефект

Докторите продължават да работят и да търсят, как точно работи и помага витамин Д на тялото ви и как оказва влияние на цялостното ви здравословно състояние.

Ако тялото ви не получава достатъчно количество Витамин D, за да се поддържа здраво, изпитвате дефицит на Витамин D. Силен дефицит на vitamin d в тялото на децата, в повечето случаи ги води до заболяване наречено Рахит, а при възрастните хора до заболяването Остеомалация (osteomalacia). Симптомите и на двете заболявания са нежни, тънки и чупливи кости.

Липсата и недостига на витамин D се свързва и със заболявания като Рак, Астма, Диабет Тип 2, Високо кръвно налягане, Депресии, Алцхаймер и Автоимунни заболявания като Множествена склероза, Диабет от първи тип и други.

Всъщност, как работи Vitamin D?

В най-общи линии, Витамин D идва през кожата ви, когато е изложена на слънчева светлина. След това, в тялото ви се извършват серия от химични процеси, които го преработват по начин, по който тялото да може да го усвои.

Когато кожата ви е изложена на слънчевите лъчи, тя създава витамин D и го изпраща към вашия черен дроб. Ако пиете хранителни добавки или ядете храни съдържащи витамин D, стомаха ви също го извлича и изпраща към черния ви дроб. От там, черния ви дроб го преработва във веществото 25(OH)D. Когато вашия доктор, ви говори за нивата на витамин D, той има в предвид, количеството 25(OH)D в кръвта ви.

Това химично съединение, се изпраща по цялото ви тяло, където различните тъкани, включително и бъбреците ви го превръщат в активиран витамин D. Тогава, активираният витамин D е готов да изпълни ролята си. От тук, става малко по-сложно, но можете да си представите, че всичко се случва по следните две направления:

  1. Менажира калция в кръвта, костите и хранопровода
  2. Помага на клетките по цялото ти тяло да комуникират и работят правилно

Вече научихте, през какви процеси преминава витамин D в тялото ви, независимо дали е приет чрез храна, хранителни добавки или слънчева светлина. Също така научи, че без него, тялото ви не може да работи пълноценно.

Как да си набавите необходимите количества с витамин D, от които се нуждае тялото ви?

Съществуват два начина, чрез които да си набавите Витамин D. Първият е да изложите кожата си на слънчеви лъчи и да оставите тялото ви да се възползва от тях и да си синтезира само витамин D. Вторият е да приемате витамин D под формата на хранителна добавка. За съжаление, не можете да си набавите необходимите количества витамин D чрез храната.

Най-натуралния, природосъобразен и естествен начин да си набавите витамин D е, чрез излагане на кожата си на слънчеви лъчи (абсорбирайки ултравиолетовите Б лъчи). По принцип този процес е лесно осъществим през летните дни.

Важно е да знаете, че не е необходимо да се пържите до постигането на шоколадов тен или до кожно изгаряне, за да си набавите необходимото количество Витамин D. Тук, правилото е да изложите тялото си на слънчевите лъчи за половината от времето, което ви е необходимо за да се зачерви кожата ви и/или да започне начален стадий на изгаряне. Няма точни критерии и времеви диапазон. В зависимост от типа на кожата ви, продължителността може да бъде от 30-40 минути до 2 часа дневно.

Какво количество Витамин D ще се произведе зависи от конкретния час от деня през който се излагате на слънчевите лъчи, територията на която живеете и цвета на кожата ви. Колкото по-голяма площ от кожата си излагате на слънце, толкова по-голямо количество Витамин D ще произведете.

Също така, можете да си набавите Витамин D, приемайки го под формата на хранителни добавки. Това е много добър начин да си набавите необходимите дневни дози с витамин D в случай че не успявате да съберете достатъчно слънчеви лъчи или в случай че сте притеснени да излагате тялото си на директно слънцегреене. Витамин D3 е най-подходящата форма на хранителна добавка, която е хубаво да приемате. Можете да я намерите в най-различни форми като таблетки, капсули, дражета, дори и течна форма. Важното е да знаете, че няма значение, каква е формата под която го приемате или през кои часове на денонощието го приемате.

Различните организации, препоръчват различни дози за прием на витамин D дневно. Организацията наречена „Съвет за Витамин D“ препоръчва да се приемат изключително големи количества витамин D, спрямо други организации. Те твърдят, че малките количества витамин D не са достатъчни да осигурят необходимата дневна доза за организма.

Повечето хора, могат да приемат Витамин D под формата на хранителна добавка – без никакви странични ефекти и проблеми. Въпреки това, в случай че имате здравословни проблеми или сте под специален режим е изключително важно да се консултирате със специалисти и доктори преди да започнете да приемате витамин D под формата на хранителна добавка.

Вашето тяло си набавя необходимите дневни дози с витамини и минерали от храната, която консумирате. Въпреки това, по света съществуват едва няколко храни, от които можете да си набавите необходимите дневни дози с витамин D. Повечето от тях, съдържат изключително малко количество D витамин и е почти невъзможно да си набавите необходимите дневни дози, нужни на тялото ви за да се възстанови и да работи в оптимална форма.

Поради това, че в храните има твърде малки количества Витамин D, единствените 2 сигурни начина да си набавите жизнено нужните количества  Витамин D са чрез:

  • Излагане на тялото под утравиолетовите Бета слънчеви лъчи
  • Приемане на Витамин D под формата на хранителна добавка

Излагане на тялото директно под утравиолетовите Бета слънчеви лъчи

Тялото ви е създадено така че да може само да си произвежда необходимите количества Витамин D, когато голяма част от кожата му е изложена на слънцегреене. Модерно наречено – събиране на Тен. Важната част от слънчевите лъчи, която играе важна роля в този процес е усвояването на определен диапазон от тях, а именно – ултравиолетовите бета лъчи (UVB). Това е и най-естественият начин да си набавите необходимият витамин D.

Представете си обаче следната картинка – ставате сутрин от леглото и извършвате рутинните си занимания (закуска, тренировка, грижа за децата, гладене, душ и много други). След което тръгвате към работното си място. Качвате се в личният си автомобил или ползвате градски транспорт, за да стигнете до местоработата си. Горе долу, пътувате на не пряка слънчева светлина около и над 30 мин. В офиса или там където работите прекарвате поне 8 часа от денонощието си, в страни от полезните слънчеви лъчи. На връщане към вкъщи отново се качвате в колата или ползвате градски транспорт, който ви държи далеч от малкото останали полезни слънчеви лъчи. В последствие или минавате през магазина за да напазарувате необходимото за вашето семейство или си намирате друго занимание – отново на тъмно.

Сигурно вече ми схванахте мисълта и се досещате какво точно искам да Ви кажа. Както можете да си представите целия този процес се повтаря поне 5 дни седмично – 52 пъти в годината. Този начин на живот обаче е далеч от здравословния начин на живот и ви пречи изключително много от усвояването на ултравиолетовите бета слънчеви лъчи. Понижава значително възможността на тялото да си произведе по естествен път необходимото количество витамин D.

Сезон от годината и часовете от денонощието

Когато слънчевите лъчи преминават през атмосферата на Земята през прекалено голям ъгъл, атмосферата блокира Ултравиолетовите Бета Лъчи от слънчевия лъч и това пречи на кожата ви да приема и на тялото ви да произвежда витамин D. Този процес се случва през ранните утринни и късните следобедни часове от денонощието. Също така и през зимния сезон.

Колкото по-близо до обедните часове излагате тялото си на слънцегреене, толкова по-добър е ъгълът на слънчевите лъчи и толкова повече витамин D3 се произвежда от тялото ви. Добро неписано правило е, че ако сянката ви е по-дълга от височината на тялото ви – не произвеждате много Витамин D. През зимата, сигурно сте забелязали, че сянката ви е по-дълга от височината ви през по-голямата част от денонощието, докато през лятото – сянката ви е много по-къса от височината на тялото ви за продължително време от средната част на деня.

Локацията на която живеете

Екватора е мисловна линия от Земната повърхност, която разделя на две почти равни полу кълба Земното кълбо наречени Северен и Южен полюс. Колкото по-далеч от Екватора живеете, толкова по-голям е ъгълът на слънчевите лъчи, които огряват Земята минавайки през Атмосферния слой. Това означава и че толкова по-малко витамин д можете да съберете през денонощието – особено през зимния сезон.

Например, ако живеете в Гърция или Южна Италия – тялото ви ще произвежда повече витамин д – притова, през по-голямата част от годината. Ако живеете в по-северните райони, например в Скандинавските държави като Швеция, Финландия, Дания, Норвегия няма да можете да произвеждате натурално витамин д чрез тялото си през около 6 месеца от годината, което води до задължителен прием на Витамин D3. Особено и ако кожата ви е с по-тъмен пигмент.

Ситуацията е сходна и с хора обитаващи южното полукълбо. Разликата само е, че там зимните месеци са през Юни, Юли, Август и Септември.

Най-подходяща локация за живеене спрямо възможността натуралното производство на Витамин D от тялото е Йоханесбург. Там слънчевите лъчи падат под идеален градус върху земната повърхност.

 

 

 

 

 

 

източник: Част от материала е взаимстван от http://naturesplus.bg

 

 

Напишете коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.